Publiekrechtelijk
Publiekrechtelijk
Werkom
(Bedragen x €1.000)WerkomRechtsvorm:Gemeenchappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2018Vestigingsplaats:PurmerendToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het doeltreffend en doelmatig uitvoeren of doen uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening.
Bestuurlijk belangPer 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. Namens Zaanstad heeft wethouder Krieger zitting in het bestuur en wethouder Breunesse is waarnemer
Stemverhouding: 50%Actualiteiten en risico'sMarktontwikkelingen
Steeds zichtbaarder wordt dat een voorziening als Werkom nodig is en blijft om kansen te bieden voor mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. Deze noodzaak wordt ook wel bevestigd in het evaluatierapport van de Participatiewet door het SCP, de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (het betere werk; de nieuwe maatschappelijke opdracht) en de commissies Borstlap (In wat voor land willen wij werken?). Tegelijkertijd wordt in dezelfde rapporten ook aangegeven dat ons vermogen gericht te investeren in arbeidsmarktontwikkeling en het bieden van kansen aan mensen die kwetsbaar zijn niet voldoende ontwikkeld is. Dat heeft zijn effect op een bedrijf als Werkom, die aanhoudend tegen de wind in moet werken om de gestelde doelen te bereiken.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is aanzienlijk.
Risico analyse
Governance
De governance van Werkom is duaal. We sturen als eigenaar van het bedrijf, maar ook als opdrachtgever van het bedrijf. Om die rollen duidelijk te scheiden is er voor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft ook tot gevolg dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van verschillende rollen valt. Het samenspel tussen de twee wordt steeds concreter, zodat de governance die bedacht is, steeds meer een feit is, waardoor de risicobeheersing steviger wordt.
Financiële positie
Werkom verdient zijn geld met het aannemen van opdrachten uit de markt en daarin mensen (zowel mensen met SW-indicatie als mensen met een indicatie Nieuw Beschut als mensen met een Participatiewetuitkering) te laten werken, opdat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en zo – indien mogelijk - kunnen uitstromen naar een baan bij een reguliere werkgever. Deze bedrijfsactiviteit kent verschillende risico’s, die hieronder zijn weergegeven. Die risico’s beheersen we in het duale governance model zoals hierboven omschreven en is dus een samenspel van eigenaar en opdrachtgever.
Werkom heeft de aanbesteding groen van de Over gemeenten gewonnen en voert vanaf 2020 de groenopdrachten van de Over-gemeenten uit.
Steeds zichtbaarder is het dat het vermogen om gericht te kunnen investeren in die maatregelen die aansluiten bij de werking van de arbeidsmarkt en bijdraagt aan een inclusievere lokale arbeidsmarkt een kritieke succesfactor zal zijn wil Werkom impact maken. De financiële positie wordt daarmee ook steeds dualer: exploiteren om te beheersen en gericht investeren om mee te groeien met de vraag van de arbeidsmarkt.
Risico's
Nu Werkom twee jaar bestaat kan gezegd worden dat de basis van het bedrijf in hoofdlijnen op orde is. Dit betekent niet dat het risicoprofiel verandert. Dat blijft ongewijzigd hoog. Waar het in de eerste twee jaar vooral over beheersingsrisico’s ging, zien we dat Werkom nu ook een volgende stap in ontwikkeling van het bedrijf moet zetten. Een stap die veel meer gaat over de bijstelling van de strategische koers. Voor welke doelgroep doen we dit (hoe transformeren we van SW-bedrijf naar een modern leerwerkbedrijf dat inclusieve arbeid biedt?) Werkom opereert in een complexe omgeving. Dat is een risico in zichzelf. De ingebouwde beheersmaatregelen zijn nog steeds passend om die risico’s te beheersen, maar duidelijk is ook dat het perspectief op die risico’s verschuift
In de begroting zijn conform BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd:
- Productieverlies door opbouw van het bedrijf
- Grotere toename dan verwacht op lange leerwerktrajecten en nieuw beschut
- Orderverlies
- Minder instroom dan geraamd
- BTW-lasten als de koepelvrijstelling niet wordt verkregen
- Privacy en informatiebeveiliging
- Grotere uitstroom van mensen met een SW-indicatie
Beheersmaatregelen
- Deze risico's hangen samen met de onzekerheden en benodigde leerervaringen die de achtergrond vormden bij de oprichting van de nieuwe organisatie. Het bedrijf en de gemeenten sturen apart en gezamenlijk kort cyclisch op de uitvoering door:
- Goed monitoren en tijdig in gesprek met de gemeenten om de landelijke ontwikkelingen goed te volgen
- Goed contact houden met de opdrachtgevers, accountmanagement stevig neerzetten
- Het bestand van mensen in de uitkering van beide gemeenten is groot. Goede afspraken over instroom
- Er is een bedrijfsvoeringsoverleg tussen beide gemeenten en Werkom ingericht ,om ontwikkelingen goed te volgen
hoog
Privaatrechtelijk
Privaatrechtelijk
Warmtenet
(Bedragen x €1.000)WarmtenetRechtsvorm:BV
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2019Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing op de casus warmtenet in Zaandam-Oost. Het doel is het transporteren van warmte uit o.a. biomassa van Bio Forte aan afnemers in Zaanstad.
Bestuurlijk belangWethouder Baerveldt vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Gemeente Zaanstad is samen met Duurzame Energienetwerken Noord-Holland (DENH) eigenaar van het Warmtenet Zaanstad BV. Gemeente Zaanstad heeft een belang van 39% in de Aandelen (uitsluitend stemgerechtigd), alsmede een belang van 100% in de Aandelen C (stemrechtloos)
Stemverhouding: 39,0%Actualiteiten en risico'sRisicoprofiel
Het financieel belang is hoog. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 4,25 miljoen. Deze deelneming wordt op die basis nu gewaardeerd op € 1,95 miljoen. Gemeente Zaanstad heeft een voorziening getroffen voor het verschil van € 2,3 miljoen. Het risico dat de getroffen voorziening te klein blijkt (omdat de marktwaarde van de deelneming daalt) wordt opgenomen als risico voor het weerstandvermogen. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn groot: de activiteiten van het Warmtenet richten zich op het leveren van warmte aan inwoners. De gemeente participeert in het Warmtenet vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren
Marktontwikkelingen/Risicoanalyse
Terugblik 2019
Het warmtenet van Zaanstad, dat een samenwerking is van de gemeente, Firan, ENGIE en woningbouwcorporaties Parteon en Rochdale, is in november 2019 in gebruik genomen. Daarbij wordt in eerste instantie gebruik gemaakt van de gasgestookte hulpwarmtecentrale van Engie in de flat Perim en zijn de flatgebouwen Perim en Brandaris alvast op het warmtenet aangesloten. Dit is vooruitlopend op het in bedrijf stellen van de biomassacentrale van BioForte aan de Pascalstraat. Als de biomassacentrale vol in bedrijf is, gaat het warmtenet warmte leveren aan 5 flatgebouwen (IJdoorn, Noordwachter, Pharus, Perim en Brandaris).
In de initiële plannen van het warmtenet in Zaanstad worden in 2020 ruim 2.200 woningen (“minimal case”) aangesloten op het warmtenet. Daarnaast verwacht WNZ in de toekomst nieuwbouwwoningen aan te kunnen sluiten (dit is vastgelegd in het warmteplan van gemeente Zaanstad) en extra woningen van woningcorporaties aan te sluiten waardoor het aantal aansluitingen zal oplopen tot ruim 4.600 (expected case).
Voortgang
De “minimal case” is de basis waarop het huidige businessplan van WNZ is gebaseerd. De realisatie van het leidingen netwerk is met minimale vertraging en beperkte aanspraak op de post onvoorzien het grootste deel van het warmtenetwerk gerealiseerd. Echter beide partners van WNZ, ENGIE en Bio Forte, zijn als gevolg van het intrekken van de PAS (Programma Aanpak Stikstof) aanzienlijk vertraagd. De geplande oplevering (=”minimal case”) van het warmtenetwerk, biomassa ketels en HWC’s was gepland op 1 september 2019 om op 1 oktober 2019 met de bedrijfsvoering te starten.
In november is het warmtenetwerk in proefbedrijf gegaan en is de eerste warmtelevering aan een ketelhuis van Perim geleverd. Met het nog beperkte ketelvermogen van alleen HWC Perim is één flat Perim met twee ketelhuizen en één ketelhuis van Brandaris op het warmtenetwerk aangesloten.
Doordat lange tijd onduidelijk was wat als vervanger van PAS regelgeving gebruikt moest worden is de Wnb vergunning uiteindelijk op 27 januari 2020, ruim 7 maanden later afgegeven. Vanaf dat moment kon de revisie van de omgevingsvergunning door Bio Forte bij de gemeente Zaanstad worden ingediend. Noot: Deze is ten tijde van het verschijnen van dit jaarverslag afgegeven. Op dit moment is de biomassa centrale nog steeds in proefbedrijf en opnieuw wordt het samenwerkingsverband gehinderd door het volgende issue, Corona. De fabrikant van de biomassacentrale komt uit Italië uit het gebied rondom Venetië dat op slot zit.
Ook voor ENGIE is het moment dat de Wnb vergunning is afgegeven, januari 2020, de start voor de hernieuwde aanvraag van de omgevingsvergunning voor de HWC Brandaris. Deze vergunning is ten tijde van het verschijnen van dit jaarverslag reeds afgegeven. Als gevolg de vertragingen in de vergunningen door de stikstofproblematiek zijn slechts 3 van de 9 ketelhuizen van de flats aangesloten.
Resultaten op de businesscase:
Het gevolg van deze vertragingen heeft veel impact op de warmtelevering. Een beperkt aantal woningen (606 van de 2200 stuks) zijn nu aangesloten, overige woningen worden vanaf mei 2020 aangesloten. Nog geen utiliteitsgebouwen en ook nieuwbouwgebieden zijn nog niet aangesloten. Daarboven op hebben we een zeer zachte winter gehad.
Maatschappelijke onrust biomassacentrale
De maatschappelijke discussie over de inzet van biomassa als energiedrager is gepolariseerd en over de voorwaarden voor en de noodzaak van het inzetten van biomassa als alternatief voor aardgas in een transitiefase wordt veel discussie gevoerd. Zaanstad maakt een kritische afweging en heeft een duidelijke positie met betrekking tot de inzet van duurzame biomassa als tijdelijke transitie energiebron ter realisatie van de opstartfase van het warmtenet Zaanstad in de Zaanse vergunde biomassacentrale. Op de maximale duurzaamheid van die Zaanse centrale wordt ook actief gestuurd en geacteerd door het College.
Incidenten
De aanleg van de leidingen van de Biomassa centrale kende de nodige uitdagingen. De leidingen lopen deels langs de flats de Brandaris, Pharus en Perim. Als gevolg van afvaldumpingen was het niet veilig voor de bouwvakkers en is de bouw tijdelijk stilgelegd. Na het plaatsen van tijdelijke netten, kon de aanleg van de leidingen hervat worden.
Korte vooruitblik 2020
Op 22 januari 2020 heeft de derde Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) plaatsgevonden. De AvA heeft een besluit genomen over:
- De ontwikkeling van het businessplan voor de duurzame doorgroei van het warmtenet
- De ontwikkeling van een subsidieaanvraag in het kader van de BZK-regeling Proeftuin Aardgasvrije Wijken.
Later in het jaar zal hier de bestuurlijke afweging op plaatsvinden.
Financiële positie / Onderbouwing voorziening
- Ten tijde van het verschijnen van dit jaarverslag was Warmtenetwerk Zaanstad BV nog bezig met het finaliseren van de jaarrekening over 2019.
- Op basis van de situatie ultimo 2019 zoals WNZ aan de RvT heeft gerapporteerd en de door WNZ aagedragen oplossingsrichtingen voor het opvangen van door PAS veroorzaakt achterblijven van realisatie van GJ afzet, wordt de conclusie onderschreven dat de door de gemeente Zaanstad getroffen voorziening in 2019 voldoende onderbouwd is.
Risico’s
- Nog niet alle vergunningen van de biomassacentrale zijn onherroepelijk verklaard. Als de biomassacentrale niet (tijdig) als primaire warmtebron kan functioneren voor het warmtenet dan heeft dit ook grote financiële gevolgen voor het warmtenet.
- Publieke opinie over het gebruik van op hout gestookte biomassacentrales, zoals in de biomassacentrale voor het warmtenet, wordt negatiever
- Als er onvoldoende voortgang wordt geboekt op het ontwikkelen van alternatieve warmtebronnen, heeft dit tot gevolg dat:
- Uitbreiding van het warmtenet langer duurt
- Biomasscentrale langer blijft werken
- Als de resultaten van de metingen Biomasscentrale niet binnen de wettelijke normen vallen kan dit leiden tot aanvullende maatregelen. Dit kan financiële consequenties hebben
Beheersing
- Klankbordgroep raad
- Annotaties B&W AVA Warmtenet;
- Voorlichting over Biomassa en alternatieve warmtebronnen
hoogPrivaatrechtelijk
Alliander
(Bedragen x €1.000)AllianderRechtsvorm:Naamloze Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1 juli 2009Vestigingsplaats:ArnhemToezichtsregime:middelOpenbaar belangNetbeheer en distribueren van elektriciteit en gas voor producenten en afnemers. Voor burgers en ondernemers is een goed werkend en betaalbaar distributienetwerk van gas en elektriciteit cruciaal. Alliander heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van verdere verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.
Bestuurlijk belangWethouder Baerveldt vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 0,9%Actualiteiten en risico'sIn de RIB 2018/1333 is het besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de EZW tot ontbinding per 1 januari bekrachtigd. Hierdoor is gemeente Zaanstad rechtstreeks aandeelhouder in Alliander NV per 1 januari 2018 geworden.
Na de genoemde ontmanteling van de houdstermaatschappij is door Alliander gevraagd of de deelnemers zich willen organiseren om zich te laten vertegenwoordigen door de grootste van de voormalige deelnemers. De noodzaak om actief te worden als aandeelhouder is de afgelopen periode duidelijk geworden: de Energietransitie vraagt zeer veel van de energie-infrastructuur. De toenemende elektrificering legt de kwetsbaarheid bloot; de ambitie om minder aardgas te gebruiken heeft effect op de waarde van de aargasinfrastructuur. Samen met de andere aandeelhouders wordt in 2020 gepoogd het aandeelhouderschap actief vorm te geven rondom deze onderwerpen. Zaanstad heeft onvoldoende capaciteit om dit geheel zelfstandig uit te voeren.
middel