Publiekrechtelijk
Publiekrechtelijk
Centraal Nautisch Beheer
(Bedragen x €1.000)Centraal Nautisch BeheerRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:18-03-1994Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het bestuur, plaatsvervanger wethouder Baerveldt
Stemverhouding: 15%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
- In 2018 is de Gemeenschappelijke Regeling Noordzeekanaalgebied (CNB) gewijzigd vastgesteld, waarbij de GR is omgezet in een bedrijfsvoeringsorganisatie. In 2019 is op basis van de nieuwe GR een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst met het CNB gesloten.
- In 2019 is de Regionale Havenverordening grondig herzien. Dit heeft geleid tot vermindering en verduidelijking van de verordening. Er zijn minder middel- en meer doelvoorschriften opgenomen, zodat de gebruiker binnen de regels zelf met een gelijkwaardige oplossing kan werken. De Regionale Havenverordening is in samenwerking met het Havenbedrijf van Rotterdam opgesteld. Ook andere havenbedrijven in Nederland en België hebben interesse voor deze verordening getoond. De raad van Zaanstad heeft de verordening in september 2019 vastgesteld. Inmiddels is de nieuwe verordening per 1 november 2019 in werking getreden. Op basis van deze verordening heeft Zaanstad ter uitvoering van deze verordening mandaat aan de directeur van het CNB verleend.
- Het CNB is betrokken bij een aantal infrastructurele ontwikkelingen in het Noordzeekanaalgebied, waaronder een oeververbinding voor het langzaam verkeer tussen Amsterdam-Centrum en Amsterdam-Noord en de realisering van de nieuwe zeesluis te IJmuiden.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied is "gemiddeld". Financieel draagt de gemeente Zaanstad nauwelijks bij in de gemeenschappelijke regeling. Het Havenbedrijf Amsterdam NV draagt het exploitatiesaldo. Zaanstad heeft 15% van de stemmen in het Algemeen Bestuur.
Financiële positie
In de opzet van de Gemeenschappelijke regeling CNB draagt het Havenbedrijf Amsterdam NV het exploitatiesaldo. Er zijn per balansdatum geen activa en passiva: daarom is er geen balans is opgenomen in de jaarrekening CNB.
Risico's
Havenbedrijf Amsterdam NV hanteert een systeem van risicomanagement gebaseerd op Enterprise Risk Management (COSO-ERM). Risico’s op verschillende deelgebieden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd
op basis van kans en mogelijke impact. Periodiek wordt deze inventarisatie herhaald om gewijzigde of nieuwe risico’s tijdig te kunnen onderkennen.
Beheersmaatregelen
Vanuit de verbonden partij zelf. Het CNB heeft geen eigen weerstandsvermogen. De publieke taakuitoefening is door het CNB gemandateerd aan de Havenmeester Amsterdam van Havenbedrijf Amsterdam NV. De governance-regels waaraan Havenbedrijf Amsterdam NV moet voldoen, onder andere die van solvabiliteit en liquiditeit, waarborgen dat onverwachte financiële tegenvallers de publieke taakuitoefening niet in gevaar brengen. Naar de aard van de werkzaamheden is Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam NV ingericht op het beheersen van mogelijke risico’s aan de hand van de vijf productlijnen in het havenmeesterproces.
Beheersmaatregelen lopen uiteen van:
- goed opgeleid personeel (regelmatige oefening en bijscholing, eigen simulator);
- up-to-date-systemen en technische infrastructuur tot heldere processen & procedurebeschrijvingen met duidelijke bevelstructuur;
- het onderhouden van nauwe contacten met belangrijke externe belanghebbenden zoals Rijkswaterstaat;
- periodieke evaluatie of de bestaande beheersmaatregelen nog afdoende zijn en of aanvullende maatregelen nodig zijn.
Vanuit gemeente Zaanstad
- Begroting en jaarrekening van de afgelopen drie jaren zijn beschikbaar.
- Zaanstad neemt deel aan het Algemeen bestuur van CNB. Minimaal twee keer per jaar is er een bestuursvergadering. De vaststelling van de begroting en jaarrekening vindt plaats in het Algemeen bestuur CNB. Alvorens de jaarstukken ter vaststelling voor te leggen, kunnen de gemeenteraden jaarlijks een zienswijze geven op de jaarstukken.
- Voorstellen van Verbonden Partijen tot aanpassing van de statuten en gemeentelijke deelname worden altijd besproken met sector Strategie en Control vóór besluitvorming bij Verbonden Partij.
middelPubliekrechtelijk
Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland
(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,8%Actualiteiten en risico'sMarktontwikkelingen
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad op het gebied van de coördinatie (van de voorbereiding) op rampen en crises, de brandweerzorg, de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en de meldkamer.
De ambities uit het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017-2020 zijn van toepassing in 2019, te weten:
- Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland als samenwerkingsverband tussen de disciplines brandweer, politie, GHOR en de acht gemeenten voor de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crises. Deze samenwerking wordt ondersteund door de uitvoeringsorganisatie (VrZW). (Samen voor veilig!)
- Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland als uitvoeringsorganisatie die belast is met de uitvoering van alle taken die bij of krachtens de wet aan de veiligheidsregio zijn opgedragen. Het betreft taken op de volgende terreinen. (Slagvaardig organiseren!)
- Brandweerzorg
- Geneeskundige hulpverlening
- Rampenbestrijding en crisisbeheersing
- Het beheer van een gemeenschappelijke meldkamer
Versterking brandweeronderwijs
In juli 2019 is Brandweerschool Noord-Holland (BWS NH) opgericht. De drie Noord-Hollandse veiligheidsregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland bieden hun brandweeropleidingen vanaf dat moment vanuit één organisatie aan. Bundeling is nodig om te komen tot kwalitatief goede opleidingen die aansluiten op de landelijke eisen, waarbij wel aangesloten wordt op de lokale gebondenheid die de
repressieve brandweer eigen is. Zo wordt het brandweeronderwijs versterkt.
In 2020 zal verdere implementatie plaatsvinden. De VrZW zal ondersteuning op het gebied van bedrijfsvoering en huisvesting gaan bieden.
Er is gekozen voor oprichting van een coöperatie. Deze vorm van samenwerking biedt de drie afzonderlijke regio’s de ruimte om de eigen verantwoordelijkheid te blijven invullen.
De deelnemende gemeenten hebben in het eerste half jaar een zienswijze kenbaar kunnen maken over de oprichting van de coöperatie BWS NH. Gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze gegeven.Huisvesting
Voor de regionalisering van de brandweer waren alle panden die in gebruik waren bij de verschillende brandweerkorpsen en de VrZW in eigendom van de gemeenten. Vanwege de BTW herzieningstermijn en de mogelijke negatieve financiële consequenties die dit zou kunnen hebben is een aantal panden (waaronder twee van Zaanstad) voor de duur van de resterende BTW termijn in eigendom gekomen van de VrZW. Deze termijn is inmiddels verstreken. Eind 2017 is een huisvestingsvisie opgesteld en besloten dat de gemeenten eigenaar blijven van de panden, maar dat er nieuwe overeenkomsten voor het gebruik en beheer worden gesloten waarbij gebruik en beheer in belangrijke mate bij VrZW worden belegd en de administratieve last tot een minimum wordt beperkt.
Dit jaar heeft het bestuur een advies mogen ontvangen over de mogelijke samenwerking tussen de GGD en VrZW op het gebied van de bedrijfsvoeringsfuncties. Er wordt een onderzoek verricht naar de mogelijkheid om de GGD en VrZW samen te huisvesten.
Meldkamer
Vanaf 14 mei 2019 is de meldkamer Noord-Holland een feit. De meldkamer van politie, brandweer en ambulancezorg zijn op de locatie in Haarlem geïntegreerd. De integratie van de marechaussee volgt nog op een nader te bepalen moment. In november 2019 is het nieuwe pand officieel geopend. De komende periode is aandacht voor verschillende cultuuraspecten en harmonisatie van werkprocessen en werkwijzen
Instelling GHOR Zaanstreek-Waterland
Het oprichten van een eigen GHOR-bureau is voorspoedig verlopen. Per 1 mei 2019 heeft het bureau de “koude taken” overgenomen van Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (VrAA). Het gaat dan om de contacten en afspraken met zorginstellingen en advisering over gezondheidskundige en geneeskundige aspecten bij evenementen. Daarnaast zijn er crisisfunctionarissen geworven voor de bemensing van de warme (crisis) fase. Deze personen hebben hun opleiding afgerond en zijn sinds 1 januari 2020 inzetbaar.
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra)
Volgens de huidige planning gaat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) 1 januari 2020 in werking. De veiligheidsregio’s hebben uitstel van de invoering van de wet gekregen van de minister van Justitie en Veiligheid tot 1 januari 2021. Een speciaal aandachtspunt daarbij is de positie van de brandweervrijwilliger. Bij ongewijzigde invoering van de WNRA kan dit tot aanzienlijke kostenverhogingen leiden. In landelijk overleg met de ministeries wordt bekeken wat de opties zijn hoe hier verder mee om te gaan.
Evaluatie Regionaal Repressief Dekkingsplan 2016-2020
In 2015 heeft het Algemeen Bestuur het huidige dekkingsplan vastgesteld, daarbij is afgesproken om dit dekkingsplan in 2019 te evalueren. Onderdeel van de evaluatie is een analyse naar vrijwilligheid. De repressieve brandweerorganisatie bestaat voor 80% uit vrijwilligers. Het vinden en binden van voldoende vrijwilligers die 24 uur per dag/7 dagen in de week beschikbaar zijn wordt op langere termijn een steeds grotere opgave.
De evaluatie van het dekkingsplan 2016 - 2020 loopt, waarbij nadere analyses worden uitgevoerd. Het onderzoek naar het organisatieconcept van Purmerend is inmiddels opgeleverd en wordt als onderdeel van de totale evaluatie aan het bestuur aangeboden. De verwachting is dat de evaluatie begin 2020 aangeleverd zal worden vanwege capaciteitsgebrek.
Risicoprofiel
De bijdrage van de gemeente Zaanstad aan de verbonden partij VrZW is voor 2020 begroot op 12,1 miljoen euro. De totale begroting van de VrZW voor 2020 bedraagt 31,6 miljoen. Bij stemming in het AB heeft elke gemeente in de VrZW één stem.
De Burgemeester van Zaanstad is voorzitter van zowel het DB als AB. De rolverdeling tussen de deelnemende partijen is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling wordt nageleefd.
Risico analyse
Financiële positie
Door het Algemeen Bestuur is voorgesteld om het positieve resultaat van €596.069 aan de gemeenten terug te geven. Hierover wordt besloten in het Algemeen Bestuur van 2 juli 2020. Het is nog onduidelijk of de bestemmingsreserve WNRA op voldoende niveau is gebracht in verband met de mogelijke gevolgen van de invoering van taakdifferentiatie van vrijwilligers in 2021. Daarnaast houdt de begroting van het lopende jaar 2020 geen rekening met eventuele nadelige financiële gevolgen voor extra inzet en externe kosten in verband met de Corona-pandemie. Hiervoor is geen voorziening gevormd en in de komende bestuursrapportages zal hierover worden gerapporteerd.
Risico's
- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen, maar is wel financieel verantwoordelijk
Beheersmaatregelen
- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De huurovereenkomst tussen Gemeente Zaanstad en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterlande wordt in 2020 definitief
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoogPubliekrechtelijk
Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Gezamenlijke ombudsman metropool AmsterdamRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:7 februari 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sIn 2018 zijn er bij de ombudsman 133 verzoeken binnengekomen, hiervan zijn er 129 afgehandeld. Ten opzichte van 2017 is dit een stijging van ruim 25%. 42% van de verzoeken hebben betrekking op dienstverlening en bedrijfsvoering, 41% op het maatschappelijk domein.
Voor een volledig overzicht zie de jaarbeschouwing 2018 van de ombudsman: https://www.ombudsmanmetropool.nl/Nieuws-Publicaties/article/1241/Jaarbeschouwing-Ombudsman-Metropool-Amsterdam-Kinderombudsman-Amsterdam-2018
De jaarbeschouwing 2019 van de ombudsman is nog niet beschikbaar.
De ombudsman informeert de gemeentraad ieder kwartaal over de ingekomen verzoeken dmv kwartaalrapportages.
middel