Prestatie 2.5.2 Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft
Een bijstandsuitkering is een noodzakelijke voorziening in het systeem van sociale voorzieningen. Het vangnet zorgt ervoor dat iedere inwoner van Zaanstad in zijn levensonderhoud kan voorzien, als hij of zij door omstandigheden daartoe niet in staat is. Om de werking van het vangnet duurzaam te garanderen, is het belangrijk dat inwoners snel duidelijkheid krijgen of ze recht hebben op een voorziening. Tegelijkertijd moeten zij weten dat zij die niet langer krijgen dan nodig is. |
Activiteiten en realisatie
Zorgvuldig verstrekken van uitkeringen
In alle wijkteams is het startgesprek geïntroduceerd. Binnen twee weken na indiening van de aanvraag om een uitkering wordt met elke inwoner een gesprek gevoerd, waar zowel een inkomensconsulent als een wijkteammedewerker aanwezig is. Door het startgesprek, is het voor de burger snel duidelijk of er recht is op een uitkering en wat er nog nodig is om het recht vast te stellen. Ook kunnen andere problemen snel opgepakt worden door het wijkteam, en kan een inwoner met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt meteen naar Werkom gestuurd worden.
Inzetten op preventieve handhaving door informeren en communiceren
In het kader van preventie worden tijdens het startgesprek ook de rechten en de plichten die verbonden zijn aan het ontvangen van een uitkering met de inwoner doorgenomen. Op deze manier wordt in een persoonlijk gesprek uitgelegd welke informatie de inwoner actief aan de gemeente moet doorgegeven. Daarbij kan extra aandacht uitgaan naar specifieke informatie die voor de inwoner van belang is, zoals bijvoorbeeld het doorgeven van inkomsten uit arbeid als men een deeltijdbaan heeft.