Jaarverslag 2019

Werk, inkomen en economie

Betere aansluiting van het onderwijs op de (huidige en toekomstige) vraag van de regionale arbeidsmarkt

Prestatie 2.4.2 Betere aansluiting van het onderwijs op de (huidige en toekomstige) vraag van de regionale arbeidsmarkt

Voldoende gekwalificeerd personeel is een voorwaarde voor economische groei. De banen van de toekomst zijn banen waarin mensen samenwerken met nieuwe technologie. Dat vergt actuele kennis van ICT en technologie en competenties als ondernemerschap, klantgerichtheid, empathisch vermogen, creativiteit en flexibiliteit. Als gevolg van de technologische vooruitgang blijven de banen veranderen. Mensen moeten zich blijven ontwikkelen. Het onderwijs speelt hierin een cruciale rol, door leerlingen díe competenties aan te leren die aansluiten op de toekomstige vraag op de arbeidsmarkt.

Activiteiten en realisatie

Stimuleren sterkere positionering Zaans Technisch MBO onderwijs in de MRA regio
Binnen het project Zaancampus is de tripartiete samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid in het afgelopen jaar aanzienlijk versterkt. Zo is er een besluit genomen over de bouw van een nieuw pand, is er in gezamenlijkheid €3,7 miljoen euro rijkssubsidie binnengehaald voor de versterking van het lokale techniekonderwijs en doorlopende leerlijnen vmb-mbo-hbo en zijn belangrijke stappen gezet in het inventariseren van de huidige en toekomstige opleidingsbehoeften van Zaanse bedrijven nu en in de toekomst. Ook is er rijkssubsidie binnengehaald voor het Fieldlab Robotica dat in 2019 is gestart. Met de Zaancampus wordt reeds voor een deel invulling gegeven aan het concept Hogeschool voor de Handen. Eind 2019 is begonnen met een nadere verkenning van de opleidingsbehoefte in de stad en streek in het kader van ambachtelijke houtbouw. Verkend wordt of de personeelsvraag in deze specifieke branche van voldoende omvang is om hiervoor een renderende MBO-opleiding op te zetten.


Stimuleren initiatieven voor opleiden technici voor energietransitie MBO/HBO niveau
Het gezamenlijk tussen bedrijven en opleiders/onderwijs vormgeven van de toekomstige curricula voor alle technische opleidingen in de stad en regio, is in 2019 een uitdrukkelijke doelstelling in de Zaan Campus-samenwerking geworden. Vooral bij de opleidingen installatietechniek en elektrotechniek is veel aandacht voor het aanleren van kennis en vaardigheden die de energietransitie met zich meebrengt.

Ontwikkeling loopbaanoriëntatie en promoten kans- en groeisectoren bij opleidingskeuze leerlingen en ouders
Op velerlei manieren worden leerlingen in aanraking gebracht met loopbaanmogelijkheden die verschillende sectoren bieden. Hier is regulier aandacht voor bij de Zaanse onderwijsinstellingen, maar ook vanuit bijvoorbeeld ’t Lokaal worden leerlingen in contact gebracht met bedrijven om zich te oriënteren. Tijdens het driedaagse Promotie Event Techniek hebben alle leerlingen van groepen 7 en 8 interactief kennis gemaakt met regionale technische bedrijven. Het programma JINC heeft daarnaast een belangrijke rol gespeeld in de bredere arbeidsmarktoriëntatie van basisschoolleerlingen in de groepen 7 en 8. Tot slot zijn en worden binnen het programma Sterk Techniek Onderwijs allerlei initiatieven ontwikkeld om vmbo-leerlingen en hun ouders te interesseren voor technische beroepen en is een begin gemaakt met de ontwikkeling van een Bèta en Tech Experience voor vmbo-leerlingen: een escape room waarbinnen zij op allerlei mogelijke manieren in contact worden gebracht met technische toepassingen.

Stimuleren van de ontwikkeling “onderwijs van de toekomst” samen met partners (onderwijs en bedrijven)
De samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid om de ontwikkelingen van het onderwijs verder vorm te geven komt momenteel vooral tot uitdrukking in het project Zaancampus, ’t Lokaal Noorderveld-Molletjesveer en (in MRA-verband) House of Skills. De investeringen in deze samenwerkingen zijn essentieel voor het goed op elkaar laten aansluiten van vraag en aanbod op de lokale en regionale arbeidsmarkt. Dit geldt zowel voor jongeren in het reguliere onderwijs, als voor mensen die nu aan het werk zijn maar van wie het werk gaat veranderen of verdwijnen, als ook voor mensen die nu afhankelijk zijn van een uitkering. Om die reden is bijvoorbeeld Werkom ook bij alle drie hiervoor genoemde samenwerkingsverbanden betrokken, om ook kansen op werk voor mensen in een uitkering te vergroten.

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 506
Gerealiseerd € 531
Afwijking € -25
ga terug