Prestatie 5.2.1 Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid
Door de sterke groei van de stad komt de bereikbaarheid onder druk te staan (zie ook programma 4). Zaanstad streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Een goed bereikbare stad met een goede bereikbaarheid over land en over water. Een stad die goed is verbonden met de regio en die een verkeersveilig en goed werkend verkeersnetwerk heeft voor alle modaliteiten zoals openbaar vervoer, auto en fiets. De duurzaamheidstransitie en stedelijke verdichting hebben grote gevolgen voor mobiliteit en parkeren. |
Activiteiten en realisatie
Actualiseren van het Zaans Verkeer- en Vervoerplan
De actualisatie van het verkeer- en vervoerplan is gestart. Dit nieuwe plan gaat het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP) heten. In 2019 is de analysefase afgerond, zijn ideeën opgehaald bij stakeholders en externe experts en is de raad aan de voorkant betrokken.
Verbeteren aansluiting met de regio
De studie naar de Thorbeckeweg, inclusief ongelijkvloerse kruising Thorbeckeweg/Wibautstraat bevond zich in 2019 in de Planstudie-fase. Hierbij is meer gedetailleerd naar de haalbaarheid van het voorkeursalternatief gekeken. In 2020 wordt deze fase afgerond en komen we een stap dichter bij realisatie.
Voor de Prins Bernhardweg/A7 zijn de eerste verkenningen voor het realiseren van een aantrekkelijke entree van de stad opgestart.
Ook in 2019 is er onder leiding van de provincie Noord-Holland doorgewerkt aan de verdere planvorming rondom de A8-A9. Er is vooral verder gewerkt aan het landschapsplan ten behoeve van het behoud van de Stelling van Amsterdam. De ‘Golfbaanvariant’ is daarbij uitgangspunt. Zaanstad blijft aandringen op zo spoedig mogelijke besluitvorming.
Verbeteren openbaar vervoer
In 2019 heeft Zaanstad zich hard gemaakt voor een goede openbaarvervoersverbinding met Amsterdam. Dit heeft ertoe geleid dat tijdens het bestuurlijk overleg ‘Meerjaren Investeringsprogramma, Ruimte en Transport’ is besloten in 2020 een onderzoek uit te voeren naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer op de ZaanIJcorridor. Vervoerregio en Provincie Noord-Holland zijn hierbij in de lead en Zaanstad gaat volledig meedraaien in dit onderzoek.
Ook heeft Zaanstad meegewerkt aan het regionaal OV- toekomstbeeld voor Noord-Holland en Flevoland. Hierin is in beeld gebracht hoe het openbaar vervoer (trein, metro, tram en bus) kan worden verbeterd, voortbouwend op de investeringen voor Programma Hoogfrequent Spoor. Verhoging van de frequentie op zowel Zaanlijn als Hoornselijn scoort hierbij goed.
Begin november 2019 is het bestek voor de nieuwe bus-concessie voor Zaanstreek-Waterland gepresenteerd. Het bestek is tot stand gekomen met input van onder meer Zaanstad. Hierbij hebben wij onder andere aandacht besteed aan de toegankelijkheid voor kwetsbare groepen. Vóór de zomer van 2020 is de gunning voorzien.
Het vervoer over water dat in 2018 in opdracht van de gemeente Zaanstad is opgestart, heeft in 2019 zijn eerste volledige jaar gedraaid. Vooral toeristen en bezoekers gebruiken de dienst.
Spoorse doorsnijding Guisweg
De planstudie voor de Guisweg is in april 2019 gestart. Hierbij worden verschillende oplossingen voor de spoorse doorsnijding in beeld gebracht. Gezien het beschikbare budget wordt daarbij uitgegaan van spoor in maaiveldligging; auto, fiets en voetganger worden (op verschillende plekken) onder het spoor door geleid. De eerste resultaten van de studie worden begin 2020 gepresenteerd.
Actualiseren parkeerbeleid
De eerste stappen op weg naar een nieuw parkeerbeleid zijn gezet. Omdat de keuzes in het parkeerbeleid moeten aansluiten op het Zaans Mobiliteitsplan, wordt de parkeernota in 2020 verder ingevuld, wanneer de koers van het ZMP helder is.
Bevorderen van het gebruik van (elektrisch) fiets- en voetgangersnetwerk
Het verbeteren van fiets- en voetverbindingen is niet zoals eerder aangekondigd onderzocht in een aparte studie, maar wordt in 2020 ingevuld als onderdeel van het Zaans Mobiliteitsplan.
Verbeteren verkeersveiligheid
Op basis van het verkeersveiligheidsplan zijn in 2019 weer enkele verkeersonveilige locaties aangepakt. Bijvoorbeeld door de aanleg van rotondes aan beide zijden van busbrug De Binding. Er waren onder andere de volgende verkeersveiligheidscampagnes; BOB, fietsverlichtingsacties en Doortrappen (gericht op ouderen).
Fietscoördinator
In het coalitieakkoord staat dat Zaanstad ruim baan willen geven aan fietsers en daarvoor een fietscoördinator aanstelt. Deze fietscoördinator is inmiddels binnen de huidige formatie gevonden.