Risico top 20
In onderstaand overzicht zijn de 20 risico's opgenomen die de grootste financiële impact hebben. Met deze 20 risico's wordt ruim 80% van het financiële risico verklaard.
Nr. | Risicogebeurtenis | Risicogevolg | Beheersmaatregel | Invloed (%) |
---|---|---|---|---|
1 | Algemeen afzet risico bij het voeren van grondexploitaties | geld - Uitgifte van kavels vertraagt door het doorschuiven van projecten in de tijd. | 9,73% | |
2 | RON: Er vestigen zich geen grootschalige detailhandels (GDV) op het RON terrein. | geld - Conform Anterieure Overeenkomst vindt bijdrage van de RON aan gemeentelijke grondexploitatie niet plaats. Gemeente komt dekking tekort. | Actief - Op dit moment wordt gewerkt aan een integrale gebiedsvisie | 8,56% |
3 | De voorgestelde maatregelen om de zorgkosten te beheersen en in lijn te laten komen met de beschikbare middelen in de begroting worden minder snel uitgevoerd. | geld - Het tekort daalt minder snel. | Actief - Het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met de hoofdaannemers van de Sociale Wijkteams en Jeugdteams waarin gezamenlijke ontwikkelopgaven en afspraken worden vastgelegd. | 7,59% |
4 | De autonome groei van specialistische jeugdhulp neemt niet af. Een groeiend aantal jeugdigen maakt gebruikt van jeugdhulp c.q. de complexiteit (zorgzwaarte) per jeugdige wordt groter. | geld - De kosten voor de zorg nemen toe en overstijgen de budgetten. | Actief - Meer inzetten op preventie en op verbeteringen in de eerste lijn (eenduidiger, beter aansluiten op scholen). Daarnaast wordt de ontwikkeling van de nieuwe systematiek van inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp scherp gemonitord en hierop worden samen met de regiogemeenten beheersmaatregelen genomen, zoals de cliëntstromen van segment C ombuigen naar segment B en het evalueren van de tarieven. Tegelijkertijd blijven we richting de rijksoverheid actief om samen met andere gemeenten/in VNG verband de kostenstijging onder de aandacht te brengen en gecompenseerd zien te krijgen. | 7,04% |
5 | Het budget voor de nieuwbouw van de Slag is niet toereikend. | geld - De gemeente moet dekking zoeken voor de hogere kosten of het ontwerp minimaliseren om zo kosten te besparen. | 6,41% | |
6 | In 2020 zien we dat er een aanzuigende werking is op Wwo-voorzieningen zoals hulp bij het huishouden en hulpmiddelen die we niet meer op kunnen vangen met de ontvangen middelen vanuit het Rijk. Aangezien sprake is van een nieuwe taak is de aanname dat we hiervoor vanuit het Rijk aanvullende compensatie ontvangen. Er bestaat een risico dat we deze compensatie niet, of niet volledig ontvangen. | geld - Toename in de kosten voor hulp bij het huishouden (begeleiding) en hulpmiddelen (verstrekkingen), waarbij de inkomsten vanuit het Rijk die hier tegenover staan nog onzeker zijn. | Actief - We sturen bij op de instroom in 2020. En doen mee in de lobby voor extra middelen. | 5,66% |
7 | Het doortrekken van de A8 A9 kan geplande woningbouw doorkruisen. | geld - Er zijn 2 scenario's: 1) max € 1,5 mln. bij vaststellen Bestemmingsplan door de gemeenteraad. 2) max € 1 mln. als bestemmingsplan door Raad van State niet wordt vastgesteld. | Actief - In overleg met alle betrokken partijen blijven en de ontwikkelingen scherp volgen. | 5,00% |
8 | Zaanbrug: Geen overeenstemming over de verdeling van extra kosten tussen betrokken partijen. | geld - Zaanbrug gaat niet door. | Actief - Actief - Sturen op de voortgang van het project. Dit reduceert de noodzaak van afboeken van de voorinvestering. | 4,54% |
9 | Inverdan Knoop Centrum: niet tijdig realiseren fietsparkeerplaatsen Kiss en Ride, taxistandplaatsen op locatie Figaro. | geld - De subsidietermijn loopt af in 2020, realisatie voor die tijd lukt niet meer, waardoor ProRail de subsidie terugdraait. | Actief - in gesprek blijven met subsidiegevers. | 4,16% |
10 | Omwonenden stellen al dan niet succesvol bezwaar/beroep in tegen de omgevingsvergunning of de bestemmingsplanwijziging. | geld - Onderwijshuisvestingsprojecten vertragen en hebben als gevolg daarvan hogere kosten. | Actief - Goede interne afstemming met vakadviseurs. | 3,72% |
11 | Tussen het schoolbestuur (opdrachtgever) en de aannemer (opdrachtnemer) is een conflict ontstaan over gemaakte meerkosten bij de realisatie van IKC Overtuinen. | geld - Meerkosten als gevolg van de vertraging van het project en extra inzet van adviseurs. Extra huurvergoeding als gevolg van vertraging nieuwbouw. Mogelijk extra kosten voor bestrijding overlast omwonenden. | Actief - Met de betrokken partijen wordt besproken wat de mogelijkheden zijn en daarnaar gehandeld. | 2,94% |
12 | De kindvoorzieningen in IKC's worden niet verhuurd of tegen een lager tarief dan de kostprijsdekkende huurprijs. | geld - In het projectbudget is rekening gehouden met een dekking uit de huuropbrengsten van de kindvoorzieningen. Wanneer deze niet verhuurd worden, wordt de investering hoger en is alsnog dekking hiervoor benodigd. | Actief - Goede afstemming met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties, en een gezamenlijk en gedragen Masterplan IKC opstellen. | 2,87% |
13 | Reclameopbrengsten van gemeentes vallen mogelijk toch onder de VPB plicht vanaf 2016. | geld - Belastingdienst gaat een proef proces starten in 2019 bij een gemeente. Afhankelijk van de uitkomst hiervan kan dit leiden tot een naheffing voor gemeente Zaanstad voor het jaar 2016, 2017, 2018. | 2,73% | |
14 | In Saendelft-West vertonen bijna alle van de 1944 geplante bomen gebreken in de ontwikkeling. Bomen gaan geleidelijk aan dood of komen nooit tot volledig wasdom. Ontwikkelaar GEM is verantwoordelijk voor ontwerp en aanleg. Totale herstelschade bedraagt maximaal ca. € 2,1 miljoen. Gemeente Zaanstad is voor helft verantwoordelijk omdat zij voor 50% aandeelhouder was van de GEM. In het MIP Openbare Ruimte is al rekening gehouden met kosten voor de gemeente, daarvan is nu nog € 0,78 beschikbaar. Risico is dat de GEM geen aandeel in de herstelkosten zal vergoeden. | geld - extra kosten (rente en afschrijving) agv hogere uitgaven tlv MIP Openbare Ruimte | Actief - Met de GEM in onderhandeling over aandeel in herstelkosten. | 2,51% |
15 | Vaart in de Zaan: Uitkeren van planschade en / of nadeelcompensatie bij realisatie van Wilhelminasluis en / of Zaanbrug | geld - Planschade claims en / of nadeelcompensatie claims van bedrijven of burgers dat leidt tot niet begrote / ongedekte kosten voor Zaanstad. | Actief - Het treffen van maatregelen door de provincie en gemeente om dit zo beperkt mogelijk te houden. | 1,95% |
16 | Enkele panden chromosterrein worden aangemerkt als cultuur historisch erfgoed | geld - planaanpassing, vertraging, meer kosten, relatie met Parteon staat onder druk, terugbetalen voorbereidingskosten ontwikkelaar | 1,72% | |
17 | Hogere woningbouwproductie wordt niet gehaald. | geld - Mislopen van opbrengsten (AU, leges en OZB) die al zijn ingeboekt in de begroting obv hogere woningbouwproductie. | Actief - De gemeente wil in de komende jaren vanuit haar eigen grondposities woningbouwproductie stimuleren vanuit een dubbele strategie: soepele ruimtelijke kaders voor initiatiefnemers en nieuwe ontwikkelmodellen, waaronder particulier opdrachtgeverschap en het ‘bouwmeester-concept (zonder ontwikkelaar). Daarnaast wil de gemeente de woningbouwproductie stimuleren door versoepeling van planologische regelgeving (door meer eigen inbreng en zeggenschap van burgers toe te staan, zoals via Burenakkoord of het Veegplan), door het aanwijzen van pilotgebieden, maar ook door verbetering van trajecten van vergunningverlening. Daarnaast wordt er ook een prioriteitlijst aangelegd van 16 projecten die voorrang gaan krijgen. | 1,68% |
18 | Het aantal gerealiseerde beschut werkplekken is overeenkomstig de door het Rijk opgelegde taakstelling en derhalve hoger dan door de gemeente en Werkom is begroot. | geld - De middelen voor beschut werken zitten versleuteld in het re-integratiebudget. Deze middelen zijn niet toereikend voor het realiseren van alle taakstellende beschutte werkplekken. Het maximaal risico is gesteld op 77 plekken minus 12 reeds begrote plekken = 65 plekken X € 8.500 = € 525.000. | Actief - De werkelijke aantallen beschut werkplekken, in loondienst bij Werkom, goed monitoren zodat onze begroting tijdig aangepast kan worden., Actief - We gebruiken de cijfers van het UWV in combinatie met de verwachtingen van Werkom om de aantallen mensen die een beroep doen op een beschut werkplek te begroten. | 1,66% |
19 | Bij het slopen of renoveren van onderwijsgebouwen blijkt dat er meer asbesthoudende onderdelen moeten worden verwijderd dan voorzien. | geld - De sloop -of renovatiekosten stijgen. Dit heeft tot gevolg dat de asbestverwijderingskosten additioneel moeten worden opgevoerd, welke kosten niet waren voorzien. | 1,64% | |
20 | De toplaag op de huidige locatie van hockeyvereniging de Kraaien moet vervangen worden. | geld - Met het oog op de komende verhuizing is besloten om toplaag niet meer te vervangen. Indien de KNHB het veld niet goedkeurt, zal de toplaag alsnog vervangen moeten worden. De kosten hiervan zijn voor rekening van de gemeente. | Actief - Er wordt onderzocht of het mogelijk is om een nieuwe toplaag op de huidige locatie mee te verhuizen naar de nieuwe locatie. | 1,58% |