Jaarverslag 2019

Werk, inkomen en economie

Een meer divers en verspreid toeristisch aanbod in Zaanstad

Prestatie 2.2.1 Een meer divers en verspreid toeristisch aanbod in Zaanstad

Zaanstad heeft een authentiek en interessant verhaal te vertellen aan zowel de binnenlandse als de buitenlandse bezoeker. Het grote aantal unieke locaties en gebouwen getuigt van de bijzondere geschiedenis van de streek. De belangrijkste trekpleisters hierbij zijn de Zaanse Schans, het centrum van Zaandam, het Hembrugterrein en de zaanbocht in Wormerveer. Het zijn gebieden in de stad waar aanbod, bereikbaarheid en promotie samenvallen. Het aanbod van toeristische trekpleisters in Zaanstad moet groter worden en meer verspreid door de stad.

Activiteiten en realisatie

Ontwikkelstrategie en verdienmodel Zaanse Schans uitwerken
De Ontwikkelstrategie Zaanse Schans bevat een integrale visie en voorgestelde maatregelen waarmee de gemeente samen met Stichting de Zaanse Schans een nieuwe balans wil brengen tussen wonen, werken en bezoeken op de Zaanse Schans en de overlast rondom de Zaanse Schans wil beperken. Begin 2020 wordt de Ontwikkelstrategie afgerond. De gemeente Zaanstad werkt niet langer aan een verdienmodel Zaanse Schans. Ter vervanging worden alternatieven uitgewerkt in de vorm van duurzame exploitatiescenario’s.

Onderzoeken haalbaarheid Zaanboulevard, beide zijden
Bij het opstellen van het Perspectief MAAK.Noord wordt de Zaanboulevard in “het droombeeld voor Noord 2040” meegenomen. Voor de zomer wordt het gesprek met de stad over het Perspectief gevoerd. De pilot terrassen Zaanbocht heeft de afgelopen twee jaar gedraaid en op dit moment wordt  de pilot geëvalueerd. Er is een Profielenboek Wormerveer in voorbereiding waarin de inrichting van het openbaar gebied langs de Zaan wordt uitgewerkt.

Inzetten op vestiging van kwaliteitshotels en inzicht in de overige verblijfsaccommodaties
De hotelstop in Amsterdam zorgt dat hotelketens en ontwikkelaars Zaanstad goed weten te vinden om
een hotel, hostel of short-stay accommodatie te willen vestigen. Spreiding over de stad, locaties waar
een eventuele vestiging ook daadwerkelijk iets bijdraagt voor de Zaankanter en de toerist, uitstraling
en kwaliteit in productaanbod zijn zaken waar constant naar gekeken wordt. Deze uitgangspunten
worden ook meegenomen in de opzet van de verblijfsaccommodatievisie en de beleidsregels die in
2020 worden afgerond. In 2019 zijn meer locaties van particuliere verhuur in het zicht gekomen en
wordt er door Belastingen en Straattoezicht nauwer op gehandhaafd. Naast de professionele partijen
wordt er daarom in 2020 verder ingezet op regulering van de particuliere vakantieverhuur, de
uitspraak van de Raad van State in 2019 biedt hiervoor een kader dat in Zaanstad gestalte moet
krijgen.

Uitwerken toeristische routes Zaanstad, Wormerland (Zaanboulevard) Amsterdam en regio Zaanstreek-Waterland, recreatieschappenTwiske-RAUM en Amsterdam Wetlands
Ons karakteristieke landschap met water en veenweide vormt het decor van onze toeristische bezienswaardigheden en is bepalend voor de waardering van bezoekers. Met de fietsroute cycleseeing (MRA) zorgen wij voor spreiding van de internationale toerist. Op Zaanstreek-Waterland niveau is in 2019 verkend hoe de gebieden middels projecten nog beter aan elkaar verbonden kunnen worden, zodat de bezoeker nog langer in de regio kan verblijven. In 2020 zal verder uitwerking gegeven worden aan de toeristische routes in Zaanstad en de regio.

Doorontwikkeling marketingstrategie Stichting Marketing Zaanstreek en citymarketing Zaanstad
Het afspraken- en prestatiekader van SMZ is verder vormgegeven. Eind 2019 heeft een 1-meting plaatsgevonden waarmee het toetsingskader verder aangescherpt is. Samen met Amsterdam Marketing en Bureau Toerisme Laag Holland wordt gewerkt aan de spreiding van de toerisme vanuit Amsterdam, maar ook in de regio door middel van de inzet van campagnes en activiteiten, met als gevolg dat Zaanstad steeds beter bezocht wordt door regionale en internationale bezoekers en dat mensen er langer willen verblijven. De Zaanstore fungeert als goede portal functie voor bezoekers en laat een stijgende lijn van bezoekers zien. Het afgelopen jaar heeft de Zaanstore een succesvolle nieuwe lijn met relatiegeschenken ontwikkeld waarmee het verhaal over de Zaanstreek nog beter wordt verteld.

Verkenning uitvoeren naar een programma waarin toerisme, cultuur en de Zaanse schans bijeenkomen
In 2019 is de Cultuurvisie 2019-2030 vastgesteld. Omdat de visie op toerisme en de Zaanse Schans in 2020 wordt geactualiseerd, heeft er nog geen verkenning plaatsgevonden waar de speerpunten voor toerisme, cultuur en Zaanse Schans samenkomen en elkaar kunnen versterken. In 2020 wanneer alle visies zijn vastgesteld volgt een verdere verkenning van de beleidsterreinen.

Lasten

schaal x € 1.000
Begroot € 393
Gerealiseerd € 386
Afwijking € 6
ga terug