Jaarverslag 2019

Handhavingsprogramma

Handhavingsprogramma

Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. Voor 2019 is een uitvoeringsprogramma 2019 gemaakt. Hieronder vindt u het jaarverslag en terugkoppeling over de aandachtspunten en doelstellingen.
Kwaliteitscriteria
In de kwaliteitsverordening VTH verklaart de gemeente dat de  vigerende kwaliteitscriteria van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) van toepassing zijn. In juli 2019 zijn de nieuwe wettelijke kwaliteitscriteria 2.2 in werking getreden. We zijn gestart om onze organisatie te toetsen aan deze nieuwe criteria. Op functieniveau wordt binnen de gehele VTH keten bekeken welke taken worden uitgevoerd en of hier voldoende capaciteit en kennis voor aanwezig is. Dit resulteert in een VTH opleidingsplan. In januari 2020 is gestart met het uitvoeren van een audit.

Vergunningen
Vergunningenadvies
In het kader van de voorbereiding op de Omgevingswet heeft in 2019 heeft een pilot plaatsgevonden voor het vergunningenadvies. Dit is een nieuwe vorm van vooroverleg bij bouwaanvragen. Bewoners en bedrijven hebben de mogelijkheid om als voorbereiding op hun vergunningaanvraag enkele vragen voor te leggen aan de gemeente. In 2019 zijn 85 aanvragen in behandeling genomen. Een evaluatie van de pilot met zowel aanvragers als behandelaars loopt. De eerste uitkomsten zijn positief. In aanloop naar de Omgevingswet zal het vergunningenadvies verder worden doorontwikkeld.

Digitalisering
In 2019 is het werkproces voor het afhandelen van aanvragen omgevingsvergunningen volledig gedigitaliseerd. Van aanvraag, toetsing, ondertekening tot het versturen van de beschikking. Alle overige vergunningen waren al volledig digitaal. Voor het toezicht op de bouw tijdens de realisatiefase is een pilot uitgevoerd met mobiele surfaces (laptops). Wegens technische complicaties heeft de pilot nog niet geleid tot een werkbare situatie. In 2020 wordt hier vervolg aan gegeven.

BLITTS
Zaanstad heeft het BLITTS systeem voor het volledig automatisch digitaal afhandelen van aanvragen voor kleine bouwwerken omgevingsvergunningen. Er zijn in 2019 in totaal 43 aanvragen via BLITTS binnengekomen voor onder andere dakkapellen, aanbouwen, vergunningvrij verklaringen en asbestsloop meldingen (in 2018 waren dit er 64) . De doorontwikkeling van BLITTS is onder andere afhankelijk van de ontwikkelingen voor het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

Afgehandelde aanvragen omgevingsvergunningen Wabo

2019

2019

2018

2018

Verleend

Geweigerd

Verleend

Geweigerd

Bouwen

524

19

459

25

Aanleggen van een in-uitrit

19

5

21

5

Funderingsherstel

132

0

110

0

Kappen

43

1

138

5

Legaliseren illegaal bouwwerk

5

0

9

1

Plaatsen object

27

4

26

4

Reclame

11

0

16

2

Sloop

2

0

1

0

Wijzigen van een gevel

59

1

58

1

Totaal

822

30

838

43

Afgehandelde meldingen Wabo

2019

2018

Meldingen sloop

130

111

Melding sloop asbest

517

562

Melding gebruik

69

65

Totaal

716

738


In 2019 zijn er 357 aanvragen voor omgevingsvergunningen afgebroken; in 2018 waren dit er 334. Dit gebeurt bijvoorbeeld omdat de aanvrager zijn aanvraag intrekt of omdat de aanvraag niet ontvankelijk is geworden en daarom buiten behandeling wordt gesteld. Dit betroffen voornamelijk aanvragen voor bouwen.
Van de aanvragen omgevingsvergunningen voor bouwen was 70% passend in het bestemmingsplan. De overige 30% paste niet in het bestemmingsplan. Daarvoor moest een ontheffingsprocedure worden doorlopen.

Afgehandelde aanvragen APV en overige vergunningen

2019

2019

2018

2018

Verleend

Geweigerd

Verleend

Geweigerd

Horeca exploitatievergunning

42

13

29

4

Drank- en Horecavergunning

15

6

16

3

Wijzigen horecavergunning

89

5

71

3

Kansspelautomatenvergunning

3

2

5

0

Afwijken sluitingstijden horeca

2

0

0

0

Ontheffing artikel 35

88

0

68

0

Evenementenvergunning

227

0

225

1

Kennisgeving incidentele festiviteit

71

1

70

0

Objectvergunning

182

5

147

1

Tijdelijke verkeersmaatregel

332

6

273

3

Standplaatsvergunning

83

5

95

5

Ligplaatsvergunning woonschip

7

0

13

0

Riool aansluitingsvergunning

60

1

64

2

Totaal

1201

44

1076

22

Afgehandelde meldingen APV

2019

2018

Meldingen klein evenement

112

125

Overige meldingen, bijv. collecte

19

20

Totaal

131

145


In 2019 zijn van alle APV en overige vergunningen 173 zaken afgebroken, bijvoorbeeld omdat de aanvraag niet volledig werd of de aanvraag op verzoek werd ingetrokken. In 2018 was dit aantal 174.

Afgehandelde aanvragen parkeervergunningen

2019

2018

Autodatevergunning

2

4

Bezoekersvergunning

219

468

Bezoekersvergunning Mantelzorg

12

18

Burchtvergunning

6

25

Mantelzorgvergunning

4

12

Marktplaatsvergunning

8

20

Parkeervergunning bedrijf

102

368

Parkeervergunning bewoner

1.099

3.593

Volledige vergunning jaar

52

176

Gehandicaptenparkeervergunning

992

2.292

Totaal

2.496

6.976

Bij aanvragen voor parkeervergunningen wordt de aanvrager in de meeste gevallen al tijdens het aanvraagproces op de hoogte gesteld of een vergunning wel of niet verleend kan worden. In het laatste geval wordt de aanvraag niet verder ingediend. Er zijn dan ook vrijwel geen weigeringen.
In 2019 is er drie keer een gehandicaptenparkeervergunning geweigerd en één keer is het wijzigen van het kenteken bij een bewonersvergunning geweigerd. In 2018 waren er geen weigeringen.

Toezicht realisatiefase bouw
Toezicht wordt gehouden tijdens de realisatie van risicovolle bouwwerken en bij funderingsherstel. Bij al deze zaken is minstens één keer gecontroleerd op de bouwplaats. In 2019 zijn er meer dossiers in handeling genomen door de inspecteurs dan het jaar ervoor (626 dossiers in 2019 ten opzichte van 545 dossiers in 2018).

Toezicht en handhaving APV

Toezicht APV

Activiteit

2019

2018

Onjuist aangeboden afvalzakken

Verstuurde €182 brieven totaal

692

1.378

Actieplan Poelenburg

Totaal aantal verstuurde  €182 brieven Peldersveld en Poelenburg

496

712

Overlast van honden

Beschikkingen voor muilkorfverplichting en aanlijnplicht gevaarlijke honden
- Meldingen overlast van honden
- Uitgeschreven boetes honden

15
187
23

13
389
17

Digitaal opkoop register

Aantal gecentreerde handelaren op registratieplicht

53

19

Containers, voertuigen, reclame

Weggesleepte containers en overlast gevende voertuigen

137
(23%)

112
(20%)

Vervoeren inbrekerswerktuigen

Opgelegde last onder dwangsommen

3

6

Het toezicht op de APV wordt uitgevoerd door Boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaar). Dagelijks wordt informatie verzameld uit diverse systemen. Hierdoor vindt er gerichte inzet plaats in de wijken. Deze inzet laat resultaat zien. Zo is er vermindering zichtbaar in overlast van afval, parkeren en fietsen. De jeugdboa’s zijn in contact met de jeugd, waardoor jeugd uit de anonimiteit komt, hulpverlening kan worden geregeld en problemen ook met hen worden besproken. Blijvende aandacht is nodig.
Na een proefperiode van een jaar is eind 2019 besloten het gebruik van de bodycam voor de buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders definitief in te voeren. Het dragen van een bodycam vergroot het veiligheidsgevoel van de handhavers. De beelden van de bodycam dragen bij aan de bewijslast bij uit de hand gelopen situatie. De bodycam heeft een positief effect op het filmgedrag van jongeren en overige personen.
Er is in 2019 extra aandacht besteed aan dumpingen van huisvuil en grofvuil. Op diverse hotspots in heel Zaanstad is hierop actief toezicht gehouden. In totaal werden 14 mensen betrapt op het dumpen van afval. In 2018 waren dat er 41. In 2019 zijn er veel minder zogenaamde €182 brieven (692) verstuurd dan in 2018 (1.378). Het lijkt erop dat bewoners zich iets beter aan de regels houden voor afval. In de wijken Poelenburg en Peldersveld is in 2019 structureel toezicht gehouden. Dit heeft er toe geleid dat er in Poelenburg en Pelderveld 496 onjuist aangeboden afvalzakken zijn opgeruimd waarvan de eigenaar is gevonden. Dat zijn 216 afzakken minder dan in 2018 .Naar deze eigenaren zijn zogenaamde ‘€ 182 brieven’ verstuurd.

Opkopers zijn verplicht een register bij te houden van tweede hands ingekochte goederen. In 2019 is er weer is er actief ingezet op tweedehands opkopers. Vanwege de invoering van de wet bescherming persoonsgegevens heeft de gemeente samen met de politie de controles uitgevoerd. In 2019 zijn er 53 controles uitgevoerd om na te gaan of het registratiesysteem van tweedehands opkopers aan de geldende regelgeving voldeden. Alle aangesloten ondernemers bij het DOR zijn gecontroleerd.
Toezicht verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

Acitviteit

2019

2018

Fout en hinderlijk parkeren (op basis van wet Mulder)

Opgelegde parkeerboetes
Opgelegde parkeerboetes blauwe zone
Opgelegde boetes busbrus

6.122
1.554
4.693

5.229
976
3.003

Betaald parkeren

Opgelegde naheffingsaanslagen
waarvan:    bezwaar ingediend
     bezwaar toegewezen
Betalingsbereidheid parkeergeld

21.174
1.926
1.391
97.7%

21.432
2.586
1.293
96.7%

Fietsen handhaving

Gestickerde fietsen
Verwijderde fietsen

3.804
3.341 (87%)

5.360
2.713 (49%)

Fout en hinderlijk parkeren
Door integrale- en wijkgerichte controles is het aantal boetes voor foutparkeren met 37%  gestegen tot 6.432. Foutparkeren zorgt in veel gevallen voor onveilige situaties. In 2019 is daarom extra aandacht gegeven aan fout parkeren bij o.a. scholen. Parkeren bij scholen kan leiden tot overlast en onveilige situaties voor kinderen rondom de scholen. Bij de gemeente zijn 147 meldingen hierover ontvangen. De Boa’s zijn in 2019 daarom veel aanwezig geweest bij scholen om ouders aan te spreken op het soms willekeurig parken van hun auto. In 2019 controleerde de boa’s actief op het parkeren in de blauwe zone. Dit heeft er toe geleid dat er 578 boetes meer zijn geschreven dan in 2018. Het lijkt erop dat parkeerders steeds vaker geen parkeerschijf gebruiken of de parkeerschijf na 2 uur steeds opnieuw instellen.

Betaald parkeren
Het aantal opgelegde naheffingsaanslagen is in 2019 licht gedaald. De betalingsbereidheid is juist verbeterd van 96,7% naar 97,7%. Doordat meer automobilisten betalen is de betalingsdiscipline verbeterd en zijn er dus minder naheffingsaanslagen opgemaakt.
De gemeente heeft in totaal 1.926 bezwaren in 2019 ontvangen. Dat is 3% minder dan we in  2018 ontvingen. Er zijn echter in 2019 wel meer bezwaren toegewezen. Vanwege minder beschikbare capaciteit bij andere afdelingen en de regels rondom privacy zijn veel bezwaren toegekend. Daardoor is het aantal toegekende bewaren relatief hoog.

Fiets parkeren
Door effectieve gerichte controle op het fout parkeren van fietsen in 2018 zijn er in 2019 minder fietsovertredingen geconstateerd (3.804 t.o.v. 5.360). Mogelijk heeft dit ook te maken dat er meer legale fietsparkeerplaatsen zijn. Opvallend is dat vorig jaar maar weinig eigenaren hun fiets weg haalden nadat deze een sticker had gekregen wegens fout parkeren.

Ondermijning

Activiteiten

2019

2018

Handhaving onveiligheid en woonoverlast Czarinastraat, Poelenburg en Penningweg

Aantal integrale acties samen met politie, VrZw/ondermijning zaken zoals sluiten horecabedrijven, bedrijven en (drugs)panden

81 en
38 horeca

50

Tijdelijke sluiting woningen in verband met aantreffen harddrugs of wietplantages in heel Zaanstad

Aantal gesloten panden en inrichtingen

34

46

De inzet op horeca is hoog. De aanpak van malafide horeca krijgt extra aandacht in samenwerking met het programmateam Ondermijning. In 2019 heeft het team horecatoezicht en ondermijning toezicht gehouden o.a. op de wettelijke toezicht- en handhavingstaken op het coffeeshops en de aanpak van 13B Opiumwet. Alle aanwezige coffeeshops (2) zijn gecontroleerd.
In 2019 is er gemeente breed extra ingezet op ondermijning. Samen met o.a. partners als politie, VrZw, belastingdienst en het openbaar ministerie zijn meer integrale acties uitgevoerd (81 t.o.v. 50) en panden gesloten, vanwege handel in gestolen voertuigonderdelen, aantreffen van vuurwapens, illegaal gokken en mensensmokkel/arbeidsuitbuiting.
Er zijn minder panden en inrichtingen tijdelijk gesloten vanwege ernstige of herhaalde overtredingen (34 t.o.v. 46 in 2018). Er zijn wel meer horecabedrijven (tijdelijk) gesloten vanwege zware overtredingen of signalen van ondermijning (11 t.o.v. 8 in 2018). Zaanstad heeft in 2019 het sluitingsbeleid artikel 13B Opiumwet aangescherpt in de strijd tegen ondermijnende drugscriminaliteit. Naast bedrijfspanden werden ook woningen waarin harddrugs of wietplantages werden aangetroffen tijdelijk gesloten. Hennepplantages zorgen niet alleen voor overlast in de buurt, maar ook voor brandgevaar. Vaak wordt er illegaal elektriciteit afgetapt. Zo zijn er in 2019 diverse woningen voor drie of zes maanden gesloten nadat er hennepplantages of harddrugs werd ontdekt. De duur van de sluiting wordt onder andere bepaald door het aantal planten in de kwekerij en de beroeps- en bedrijfsmatigheid. Zo wordt gekeken naar het aantal gebruikte materialen zoals lampen, transformatoren, koolstoffilters en groeimiddelen. Ook de diefstal van stroom en de risico’s voor de omwonenden, zoals brandgevaar, zijn bij de sluiting van de woning meegenomen in de beoordeling van de sluitingsduur. De tijdelijke sluitingen zijn niet alleen bedoeld om een einde te maken aan overlast en brandgevaar, maar ook om de aanloop van drugsgebruikers en criminelen te stoppen.

Veilig uitgaan

Veilig uitgaan

Activiteit

2019

2018

Horeca

Aantal integrale gecontroleerde horecabedrijven

119

104

Horeca

Aantal controles evenementen

22

8

Horeca

Aantal meldingen over evenementen

13

8

Verkoop en verstrekken alcohol (DHW)

Aantal leeftijd controles slijterijen en supermarkten

131

60

Horeca

Aantal aankooppogingen bij para commerciële inrichtingen met minder jarige testkopers

-

6

Horeca

Aantal eigen waarnemingen tijdens controles

131

124

In 2019 zijn meer (119) horecabedrijven gecontroleerd dan in 2018 (104). Bij de naar schatting 430 horeca inrichting met een vergunning zijn er 119 integraal gecontroleerd. Dat komt overeen met 28% zoals gepland voor 2019.Het gaat hier niet alleen om de Drank- en Horecawet. (DHW) maar ook over de APV. Het cijfer zegt iets over het aantal inrichtingen dat is gecontroleerd niet over het aantal uitgevoerde controles. Op basis van eigen waarnemingen hebben toezichthouders 131 controles uitgevoerd. Dat zijn er meer dan in 2018 (124). De controles waren gericht op geur, geluid, sluitingstijden, aanwezigheid leidinggevende en schenken van alcohol.
De Zaanse politie controleerde elke weekeinde structureel binnen de horeca concentratiegebieden. Iedere weekeind controleren zij horecabedrijven op sluitingstijden en terrassen. Zo kreeg de gemeente 20 bestuurlijke rapportage van de politie over sluitingstijden en overtredingen van terrassen. Dat is veel minder dan in 2018 (92). In een aantal gevallen heeft dit geleid tot sluitingen van horecabedrijven voor een aantal weken en het starten van handhaving trajecten. Nauwe samenwerking met de politie en een steviger aanpak van overtreders lijkt effect te hebben gehad. Het heeft ertoe geleid dat de politie minder verzoeken tot bestuurlijke maatregelen heeft gedaan aan de gemeente. De zaken die werden overgedragen waren wel vaak complexer.
Tot 2018 voerde de gemeente samen met de politie de controles op prostitutie uit. Zo ook in 2019. Er zijn 7 controles uitgevoerd. Met de geplande inwerkingtreding van nieuwe Wet regulering sekswerk gaat de samenwerking met de politie mogelijk veranderen.

Verkoop en schenken van alcohol
In 2019 is het aantal leeftijd controles op de verkoop van alcohol aan jongeren bij supermarkten en slijterijen (verdubbeld (131 t.o.v. 60). Er zijn 7 overtredingen gezien. De boa’s hebben de bedrijfsleiders een waarschuwing gegeven. In tegenstelling tot 2018 zijn in 2019 alle Boa’s opgeleid om op de DHW te kunnen controleren. De Boa’s nemen tijdens hun surveillance plekken mee waar alcoholverbodsborden aanwezig zijn en waar dus geen alcohol genuttigd mag worden.
In 2019 is het testkopers onderzoek niet uitgevoerd vanwege andere prioriteiten. Dit onderzoek is door geschoven naar het eerste kwartaal van 2020. De controles van sportkantines zijn ook doorgeschoven naar 2020. Alle beheerders krijgen van de gemeente een informatiebrief met daarin de wettelijke eisen waaraan ze moeten voldoen. Tijdens de controlebezoeken kijken we of de beheerders aan alle vereisten voldoen. Ze krijgen dan vervolgens nog een paar maanden de tijd om te voldoen aan alle eisen. Daarna volgt eind 2020 een (her)controle en start zo nodig handhaving volgens de sanctiestrategie.
In 2019 hebben de jeugdboa’s nauw samengewerkt met diverse partners om de overlast van jongeren aan te pakken. Op diverse hotspot locaties is toezicht gehouden en zijn waarschuwingen uitgedeeld. In totaal zijn er 11 bestuurlijke strafbeschikkingen uitgeschreven aan jongeren onder de 18 jaar op het in bezit hebben van alcohol op diverse hotspots in de openbare ruimte.

Meldingen

Meldingen

2019

2018

Ontvangen meldingen bestaande bouw, ruimtelijke ordening

415

424

Ontvangen meldingen en verzoeken tot handhaving horeca

114

182

In 2019 zijn 3% minder meer meldingen over bestaande bouwwerken en ruimtelijke ordening ontvangen van burgers t.o.v. 2018. Ook het aantal ontvangen meldingen en verzoeken van handhaving horeca is flink gedaald (van 182 naar 114). Alle verzoeken tot handhaving zijn binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

Toezicht en handhaving bestaande bouw en ruimtelijke ordening

Bestaande bouw en ruimtelijke ordening

Activiteit

2019

2018

Brandveilig gebruik bouwwerken

Aantal uitgevoerde controles bouwwerken gebruiksvergunning
Aantal uitgevoerde controles bij bouwwerken meldingsplicht
Aantal uitgevoerde ontruimingsacties kinderdagverblijven
Aantal gecontroleerde inpandige gangen

168
96
23
7

179
80
5

Funderingen

Woningen hersteld tijdens toezichts-handhavingsfase waarvan
- door eigenaar
- door gemeente onder bestuursdwang
Aantal visuele controles funderingen en overleggen met eigenaar

8
54
34
89

15
9
6
-

Brandveiligheid gevels

Aantal uitgestuurde informatiebrieven m.b.t. onderzoek gevels

11

-

De controles voor brandveilig gebruik van bouwwerken worden uitgevoerd door de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW).
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZw) heeft bij bouwwerken met een gebruiksvergunning risicoklassen 1 en 2 en vergunningplicht C tenminste één keer op brandveilig gebruik gecontroleerd. In 2019 zijn er 168 zijn er controles van de in totaal geraamde 179 controles uitgevoerd. Dat komt overeen met 94%.
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland heeft meer bouwwerken met een gebruiksmelding of algemeen gebruik categorie 1 en 2 in totaal gecontroleerd. Gedurende het jaar veranderde het gebruik van sommige bouwwerken. Gebouwen sluiten en er komen nieuwe gebouwen bij. In 2019 zijn veel nieuwe meldingen ontvangen van bouwwerken. De VrZW beoordeeld voor alle te bezoeken bouwwerken of er meer of minder contactmomenten nodig zijn. Dit doen zij aan de hand van risico’s, ervaringen en het naleefgedrag. De beschikbare capaciteit is ingezet daar waar de risico’s zijn. In de controlefrequentie wordt niet met kalenderjaren gewerkt waardoor schommelingen optreedt in de aantallen tussen 2018 en 2019.
In 2019 is het project inpandige gangen afgerond. Het project was gericht op het ontvluchten van een gebouw via hallen en trappenhuizen. Alle 9 flatgebouwen zijn bezocht. In 7 flatgebouwen zijn in 2019 alle benodigde maatregelen genomen zodat de vluchtwegen voldoen aan de minimale brandveiligheidseisen. De verenigingen van eigenaren van de 2 overige flatgebouwen hebben een brief ontvangen met het verzoek om ook de benodigde maatregelen te treffen. De gemeente en VrZw houden in 2020 actief toezicht of de eigenaren van deze flats de maatregelen treffen.
In 2019 is ondermijning voor het eerst in het programma van de VrZw opgenomen. Vanwege de extra inzet op ondermijning is er aan een andere manier gevonden om de controles bij de kinderdagverblijven vorm te geven. In plaats van een standaard controle is bij de helft van de kinderdagverblijven (23) een ontruiming oefening gehouden. In 2020 worden de overige 20 bezocht (in totaal 43 objecten).De ontruimingsoefeningen zijn positief ontvangen. De ontruimingen uit het gebouw gingen overal goed. Leerpunt voor de opvanglocatie is om na te denken waar de kinderen opgevangen kunnen worden indien zij langere tijd niet terug het gebouw in kunnen.

Funderingen
De gemeente monitort woningen met een kwetsbare fundering vooral in gebieden waar rioleringswerken worden uitgevoerd. Eigenaren van panden worden gestimuleerd en ondersteund in het proces voor funderingsherstel, zodat de gemeente zo min mogelijk handhavend hoeft op te treden.
De toezichthouders hebben hun werkwijze in 2019 aangepast. In plaats van de bewoners een brief te sturen dat hun fundering zakt gaan zij eerst een visuele controle uitvoeren. Deze actieve inzet op funderingen zorgt er steeds meer voor dat huiseigenaren zelf tot herstel overgaan. De gemeente reageert sneller op meldingen over funderingen en mede daardoor kunnen we meer in overleg met de eigenaren oplossen.
In 2019 zijn in totaal 8 woningen hersteld. 4 van deze woningen hebben de eigenaren zelf hersteld. De funderingen van de andere 3 woningen zijn op last van de gemeente hersteld.
In de Zeeheldenbuurt in Wormerveer staan de funderingen van 178 woningen in de monitoring.
In 2019 hebben de woningcorporatie, huurders en particuliere eigenaren samen met de gemeente plannen voorbereid om de Zeeheldenbuurt, waar sprake is van fundering problemen, te renoveren. In 2020 zal besluitvorming over deze plannen plaats vinden.
De speciale (onderzoeks)projecten die zijn opgenomen in het uitvoeringprogramma zijn allemaal opgestart en uitgevoerd, te weten:

  • Brandveiligheid gevels
    Naar aanleiding van de brand in de Grenfell Tower in London heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken aan alle gemeenten gevraagd om de meest risicovolle gebouwen binnen de gemeente in beeld te brengen. De gemeente heeft een administratieve inventarisatie uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar de bouwtechnische uitvoering van een gebouw zoals gebruikte materialen, aantal bouwlagen en de gebruiksfuncties van gebouwen. Van alle geïnventariseerde gebouwen zijn er uiteindelijk 11 gebouwen over gebleven waarvan de gevel mogelijk brandonveilig is. Met behulp van extra gegevens van de eigenaren blijkt dat de gevels van 5 bouwwerken brandveilig zijn. Van de overige 6 bouwwerken zijn nog niet alle stukken ontvangen om de brandveiligheid te kunnen beoordelen. Dit project loopt door in 2020
  • Galerijflats
    De galerijvloeren van 11 flats zijn in 2018-2019 tijdelijk ondersteund met palen. Alle eigenaren van de flats hebben in 2019 een omgevingsvergunning aangevraagd om herstelwerkzaamheden uit te kunnen voeren. Bij alle 9 flatgebouwen zijn de herstelwerkzaamheden afgerond. Bij 1 flat zijn de herstelwerkzaamheden nog bezig en bij 1 flat zullen de herstelwerkzaamheden begin 2020 starten.
  • Breedplaatvloeren
    Naar aanleiding van het instorten van een inbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken alle gemeenten gevraagd om eigenaren van gebouwen die zijn opgeleverd na 1999 te wijzen op de onderzoeksplicht naar de veiligheid van de eventueel toegepaste breedplaatvloeren. De gemeente heeft een administratieve inventarisatie uitgevoerd naar alle gebouwen waar mogelijk breedplaatvloeren zijn toegepast. In 2019 heeft het ministerie nieuwe rekenregels gepubliceerd waarmee gebouwen met breedplaatvloeren definitief beoordeeld kunnen worden. De eigenaren van de gebouwen die mogelijk breedplaatvloeren hebben, krijgen begin 2020 een brief van de gemeente. In deze brief verzoeken wij hen om een onderzoek uit te laten voeren op basis van de nieuwe regels. Zo kunnen zij aantonen dat hun vloeren veilig zijn.
  • Asbesthoudende daken
    In 2019 is door de rijksoverheid besloten dat er voorlopig geen wettelijk verbod op asbestdaken is. De gemeente heeft via de website iedereen hierover geïnformeerd.
  • Zwembaden
    In alle Zaanse zwembaden worden sinds 2017 onderzoeken uitgevoerd naar de aanwezigheid van roestvaststaal. Dit materiaal mag landelijk niet meer in zwembaden worden toegepast omdat het roestvaststaal onder invloed van chloordampen niet zichtbaar corrodeert. Dat kan gevaar opleveren voor bezoekers van deze zwembaden, wanneer constructies bezwijken. Alle 10 eigenaren van zwembaden hebben de ophangconstructie onderzocht. Er zijn geen gebreken aan de onderzochte ophangconstructies geconstateerd. In 2019 heeft de provincie Noord-Holland de onderzoeksrapporten van alle gemeenten bekeken. Op basis van hun conclusie is het nodig dat bij een aantal zwembaden in Zaanstad nog een keer een onderzoek wordt uitgevoerd. De gemeente gaat in 2020 bij alle zwembaden een her-controle uitvoeren.
  • Illegale bewoning: Op de bedrijventerreinen Noorderveld en Westerspoor is 13 keer bewoning geconstateerd. Hier zijn 6 eigenaren aangeschreven. Op het industrieterrein Achtersluispolder is 4 keer bewoning geconstateerd. De 3 eigenaren van deze panden zijn ook aangeschreven. Dit onderwerp is ook onderdeel van het uitvoeringsprogramma van 2020.

Doelen 2019
In 2020 zijn er twee trainingen georganiseerd voor bouw en ruimtelijke ordening toezichthouders en juristen. Aan de toezichthouders en juristen is uitleg gegeven over het werken volgens de sanctiestrategie uit het beleidsplan VTH. Zo leerden zij hoe je op basis van gedrag en naleving de overtreders in een bepaalde sanctiecategorie kunt indelen. Ook was er een gezamenlijke training voor toezichthouders en juristen van de gemeente en de VrZw voor het controleren van risicogerichte brandveiligheid aspecten bij bouwwerken. Hiermee zijn de doelstellingen t.a.v. opleidingen van 2019 gehaald.

Toezicht en handhaving kinderopvang

Kinderopvang

2019

2018

Aantal uitgevoerde controles

156 waarvan:
88 kinderdagverblijven
67 buitenschoolse opvang locaties
1 gastouderbureau

139

Aantal steekproefcontroles geregistreerde gastouders

15%

30%

Aantal voorinspecties

36

43

De GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de Wet kinderopvang.
Alle 156 geplande controles zijn door de GGD uitgevoerd. Door extra handhaving zijn er nu geen locaties waarbij er zorgen zijn over de naleving van de regelgeving.
In 2019 is in totaal bij 19 opvang locaties een dwangsom opgelegd voor o.a. EHBO certificaat, aanwezigheid beroepskracht, geen aangrenzende buitenspeelruimte en oudercommissie niet betrekken.
Het percentage geïnspecteerde gastouders komt in 2019 boven de wettelijke norm van 5% uit. Gepland was om bij 30% van de geregistreerde gastouders steekproeven te houden maar het is uiteindelijk bij 15% gebleven. In de loop van 2019 is door de landelijke overheid toestemming gegeven voor het verhogen van het aantal inspecties. Dat heeft er toe geleid dat vanaf 2020 de GGD 40% van de gastouders gaat controleren. De controle bij het jeugdverblijf is niet uitgevoerd vanwege minder beschikbare capaciteit. Deze controle voert de GGD uit begin 2020.

Toezicht en handhaving openbaar water

Openbaar water

Activiteit

2019

2018

Innemen van een ligplaats

Totaal aantal controles op ligplaats nemen
Waarschuwingen
Boetes

1.121
2
7

91
-
-

Vaarregels grootschip Zaans water

Totaal aantal controles vaarregels groot schip
Aantal gecontroleerde schepen op o.a. aanwezigheid reddingsmaterialen en gebruik verlichting

874
61

-
58

Snelheid van schepen

Aantal controles schippers op snelheid
- Waarschuwing
- Boetes

94
59
23

285
4
2

Beschikbaar houden gereserveerde afmeerplekken en ligplaatsencruiseschepen en rondvaartboten

Aantal uitgevoerde controles op vrijhouden plek

43

35

Veerponten en rondvaarboten

Controle op veiligheid, kwaliteit bemanning en deugdelijkheid van het schip

13

36

Activiteiten in 2019:
In 2019 is het systeem van monitoren van de uitgevoerde controles uitgebreid. Door deze uitbreiding konden alle uitgevoerde controles in het systeem werden bijgehouden. Dit geeft soms een ander beeld op de cijfers van 2018 en 2019.
Ligplaatsen: In 2019 is extra aandacht besteed aan ligplaatsen en afmeerplekken dit vanwege het nieuwe aanwijsbesluit ligplaatsen. De schepen die langer dan twee maanden liggen, vanwege een vakantie of een winterstop werden weggestuurd. De schepen die weg varen (18), krijgen wel een waarschuwing dat bij een eventuele volgende overtreding mogelijk een last onder dwangsom opgelegd gaat worden. Op diverse locaties zijn schepen onder bestuursdwang weg moeten gaan. Er zijn in 2019 flink meer controles uitgevoerd (1.121 t.o.v. 91 in 2018). Dit verschil komt omdat in 2019 het monitoringssysteem helemaal was ingericht waardoor alle controles zichtbaar werden. Zo vallen onder dit aantal ook de controles op pleisterplaatsen, verhuurde ligplaatsen voor recreatie en ligplaatsen beroepsvaart. Om deze regen zijn er ook geen aparte cijfers beschikbaar over het aantal controles vaarregels van grote schepen in 2018.

  • Afmeer plekken: In het vaarseizoen van 2019 zijn er iets meer controles uitgevoerd op het beschikbaar houden gereserveerde afmeerplekken voor riviercruise- en passagiersschepen en rondvaartboten (43 t.o.v. 35 in 2018). Dit om te voorkomen dat de passagiers van de rondvaartboten en cruiseschepen niet van boord afkunnen om de Zaanse Schans of het centrum van Zaandam te bezoeken. De meeste grote passagiersschepen meren aan bij de afmeerpalen aan de Prins Hendrik kade.
  • Er zijn in 2019 minder controles uitgevoerd op de onderwerpen zoals veiligheid, kwaliteit bemanning en deugdelijkheid van het schip bij ponten en veerboten. In de meeste gevallen was alles in orde. De schepen die vorig jaar alle eisen uit de exploitatievergunning voldeden zijn niet gecontroleerd.
  • Vaarsnelheid en controle vaargedrag
    Het gebeurt met grote regelmaat dat schippers op snelheid worden aangesproken. Het controleren van maximum snelheid heeft continu de aandacht om onder andere ongelukken te voorkomen. In 2019 hebben we minder controles uitgevoerd. Tijdens het vaarseizoen was het een tijd lang vanwege het slechte weer waardoor veel minder (recreatie)schepen op het water aanwezig waren. We hebben veel meer boetes uitgeschreven dan in 2018.

.    Er hebben zich geen incidenten voorgedaan als gevolg van snelheidsovertredingen.

  • Vaargedrag buitengebied: In 2019 is ervaring opgedaan met het controleren (6) van (veelal jeugdige) schippers op het vaargedrag en vaarsnelheid in het buitengebied. Gebleken is dat het lastig is in het buitengebied te varen gezien de te grote diepgang van de gemeentelijke vaartuigen. Daarnaast is het ook niet mogelijk om te handhaven op snelvarende jongeren onder de 12 jaar. In 2019 is samen met de waterbeheerders, politie en Staatsbosbeheer overleg geweest hoe we in het nieuwe vaarseizoen om kunnen gaan met schippers van snelle motorboten. In 2020 zal het vaargedrag in de polder gezamenlijk als project worden opgepakt.
  • Campagnes bruggen: Tijdens de spitstijden in de ochtend is een ‘roodlicht acties’ gehouden waarbij aandacht is geschonken aan jongeren en het door rood licht rijden op bruggen. Op iedere brug is de tekst “stop voor roodlicht’ met krijtverf aangebracht. Verder zijn veel zwemmers (54) aangesproken op het gevaar van zwemmen en/of op bruggen klimmen en afspringen. 7 zwemmers hebben een boete gekregen vanwege gevaarlijk zwemgedrag. In 2020 starten we met een roodlichtcampagne.
  • Project wrakken: Er is in 2019 ook inzet geweest op de aanwezigheid van wrakken. Er zijn 9 wrakken verwijderd door de gemeente. Veel eigenaren hebben op verzoek van de gemeente ook zelf hun boot verwijderd. De gemeente heeft met het beschikbare budget zoveel mogelijk wrakken laten verwijderen.

Communicatie, Preventie en burgerparticipatie 2019
De campagnepagina Buitengewoon Zaanstad.nl heeft in 2019 een update gehad. Hiermee is aan de doelstelling van 2019 voldaan.

  • In alle wijken van Zaanstad zijn buurtappgroepen actief. Meerdere keren heeft de gemeente informatie gedeeld met de beheerders van WhatsAppgroep zoals bijvoorbeeld over inbraakpreventietips, de laatste inbraakhotspots of het melden van verdacht gedrag.
    Aan alle de inwoners van Zaanstad zijn trainingen Alert in de wijk aangeboden. Tijdens de training kregen inwoners van verschillende wijken via een theorietraining, vaardigheden mee om verdachte situaties te herkennen. Naast de theorietraining volgende de bewoners ook een praktijktraining.
  • In acht wijken zijn er nu ook buurtpreventieteams actief. Buurtpreventie is een vorm van burgerparticipatie waarbij bewoners een signalerende functie hebben en met elkaar alert zijn op verdachte situaties. De gemeente heeft regelmatig contact met coördinatoren van de buurtpreventieteams. In 2019 is er een nieuwe website gerealiseerd https://buurtpreventiezaanstad.nl/
  • Om meer zichtbaarheid te krijgen voor de werkzaamheden van de Boa’s zijn in 2019 de volgende activiteiten geweest: 1 keer per week zijn ze preventief in een maand bepaalde wijk aanwezig geweest om van bewoners om te horen of zij nog iets konden doen aan preventie in de wijk. Zo waren ze in Zaandam, Koog aan de Zaan, t’Kalf, Zaandijk en Westknolledam. Wanneer bewoners niet thuis waren kregen zij een flyer in de brievenbus.
    De ‘dag van de Boa’s’ is georganiseerd. Tijdens deze dag konden inwoners van Zaanstad een dagdeel met de boa’s mee lopen door Zaandam. Van alle werkzaamheden van de boa’s zijn filmpjes opgenomen. Deze filmpjes verspreiden we in 2020 via sociale media.
ga terug