Jaarverslag 2019

Grondbeleid

Financieel

Financieel

Meerjaren Perspectief Grondzaken 20.1

Een grondexploitatie is een middel om de meerjarige kosten en opbrengsten van projecten die gepaard gaan met de ruimtelijke ontwikkeling te beheersen. De grondexploitaties van de gemeente zijn de plannen die vallen onder actief grondbeleid. Voor een uitgebreide beschrijving en toelichting van de lopende grondexploitatie projecten wordt verwezen naar het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) 20.1.  
In de tabel hieronder wordt de ontwikkeling van de boekwaarde van de grondexploitaties  weergegeven.

Omschrijving

Boekwaarde 1-1-2019

Gerealiseerde kosten 2019

Gerealiseerde opbrengsten 2019

Boekwaarde  31-12-2019

Grondexploitaties

30.695

16.310

6.595-

40.410

In 2019 is er per saldo voor € 9,7 mln. meer aan kosten gemaakt, waardoor de boekwaarde verder is opgelopen tot € 40,4 mln. Uiteindelijk is het streven om de boekwaarde minimaal naar nul te krijgen met de mogelijke subsidies en verkoop van de gronden.

Boekwaarde 31-12-2019

Geraamde
kosten 2020
t/m eindjaar

Geraamde
opbrengsten
2020 t/m
eindjaar

Geraamd eind-resultaat

Contante waarde per 31-12-2019

Grondexploitaties

40.410

89.464

134.720-

4.846-

3.694-

De verwachting van de nog te maken kosten, de nog te realiseren opbrengsten en het eindresultaat voor de grondexploitaties wordt hierboven weergegeven. Uiteraard is er onzekerheid of de totaal geraamde eindwaarde van € -4,8 mln. voordelig ook daadwerkelijk behaald zal worden. Het is mogelijk om de eindwaarde terug te rekenen naar 31-12-2019. Bij de berekening hiervan wordt gebruik gemaakt van een percentage van 2%, waardoor de verwachte contante waarde op € -3,7 mln. voordelig komt.
Het beleidsuitganspunt is dat grondexploitaties minimaal kostendekkend moeten zijn. Op basis van de recente ramingen is het de verwachting dat dit voor Inverdan niet gaat lukken en is er een verliesvoorziening gevormd van € 0,6 mln. op contante waarde. Op eindwaarde is het verlies € 0,7 mln., waardoor er voor de komende jaren een bedrag uit de ARG zal moeten worden genomen om het verschil aan te vullen.
In de tabel hieronder zijn de zeven actieve grondexploitaties van de gemeente Zaanstad opgesomd. De kolom met het eindjaar geeft aan tot wanneer een project volgens de geactualiseerde raming loopt.

Grondexploitatie

Plaats

Eindjaar

Inverdan

Zaandam

2025

Poelenburg Oost

Zaandam

2024

Herontwikkeling Bannehof

Zaandijk

2021

W. Dreeslaan 10

Zaandijk

2021

Oostzijderveld

Zaandam

2024

HoogTij

Westzaan

2033

Provily Slibkuil

Zaandam

2022

In de tabel hieronder wordt de ontwikkeling van de boekwaarde van de exploitatie overeenkomsten  weergegeven.

Omschrijving

Boekwaarde 1-1-2019

Gerealiseerde kosten en opbrengsten 2019

Boekwaarde  31-12-2019

Exploitatie overeenkomsten

6.025-

2.079

3.946-

Boekwaarde 31-12-2019

Geraamde
kosten 2020
t/m eindjaar

Geraamde
opbrengsten
2020 t/m
eindjaar

Geraamd eind-resultaat

Contante waarde per 31-12-2019

Exploitatie overeenkomsten

3.946-

22.271

18.877-

527-

471-

Volgens de financiële tabellen hierboven wordt er een voordelig eindsaldo van deze plannen verwacht van € 0,5 mln. Vanwege de interne wijze van de boekhouding van de gemeente worden niet altijd alle kosten direct ten laste van het plan geboekt. Zo worden kosten tot aan het moment van ondertekening van de overeenkomst vaak ten laste van het aparte voorbereidingsbudget geboekt. Hierdoor eindigt een plan dan met een positief eindsaldo. Dit eindsaldo komt dan ten gunste van de algemene reserve grondzaken (ARG).
In de tabel hieronder staan alle actieve plannen waarvoor een anterieure (exploitatie) overeenkomst is gesloten. Plannen waarbij de grond niet van de gemeente zelf is, vallen in de boekhouding onder de noemer faciliterend grondbeleid. Voor het verhaal van de kosten maakt de gemeente gebruik van anterieure (exploitatie) overeenkomsten.

Exploitatieovereenkomst

Plaats

Eindjaar

Overeenkomst

Voormalig Nuon terrein

Zaandam

2021

18.1

Bleekersstraat

Zaandam

2019

17.2

Kan Palen

Zaandam

2021

16.1

Jacob Visterrein

Zaandam

2020

18.2

Locatie Kalverringdijk noord

Zaandam

2021

18.1

Kogerhof

Koog a/d Zaan

2020

18.1

GOUWpark (voormalig ZMC)

Zaandam

2021

18.2

Erasmushuis/Noorderven

Zaandam

2020

16.2

AH A8erna

Koog a/d Zaan

2019

17.1

Vaartzicht Westzaan

Westzaan

2020

17.1

Saendelft vinex

Assendelft

2021

14.2

Kreekrijk

Assendelft

2025

13.2

De Overhoeken

Assendelft

2021

14.2

Waterschouw

Assendelft

2020

12.1

Plan Luyt Assendelft

Assendelft

2021

14.2

Noordzaan Brokking

Westknollendam

2021

17.2

Noordeinde Wormerveer

Wormerveer

2021

18.2

Loc. vml. Dansschool

Assendelft

2020

18.2

Ikea / Zuiderhout

Zaandam

2022

13.2

Hembrugterrein

Zaandam

2032

18.1

Plan de Molenaer

Westzaan

2020

10.1

Westzanerwerf

Westzaan

2021

13.2

Plan De Witte Vos Westzaan

Westzaan

2020

17.1

Locatie M.L. Kingweg 209

Zaandam

2020

19.1

Hazepad Zaandam

Zaandam

2021

20.1

Meneba

Wormerveer

2025

20.1

De ontwikkeling van de Algemene Reserve Grondzaken

De Algemene Reserve Grondzaken (ARG) doet dienst als een buffer tussen de jaarlijkse algemene middelen van de gemeente en de grondexploitaties. De ARG dient tevens als een verevenings-reserve, omdat opbrengsten van rendabele plannen worden gebruikt om onrendabele plannen te dekken.
De belangrijkste resultaten uit de actualisatie van de grondexploitaties staan in onderstaande tabel. Voor de resultaten van plannen gaat het in de tabel zowel om ruimtelijke plannen zijnde grondexploitaties van de gemeente alsmede om plannen op basis van een anterieure overeenkomst.
Winsten kunnen pas worden ingeboekt als er voldoende zekerheid is voor winstnemen, hierbij wordt het percentage van gereedheid (completion methode) gevolgd. Bij het eerder winstnemen dan op het moment van afsluiten van grondexploitaties wordt ook gekeken naar de risico’s van de grondexploitatie.

Ontwikkeling van de ARG (bedragen x € 1.000)

2019

2020

2021

2022

2023

Beginsaldo ARG

7.481

7.644

7.690

7.760

8.143

Actief Grondbeleid (grondexploitaties)

390

0

13

394

0

Exploitatieovereenkomsten

66

59

71

1

0

Te treffen voorzieningen

- 293

-13

-14

-13

-13

Saldo ARG

7.644

7.690

7.760

8.143

8.130

ondergrens ARG 75%

4.475

4.475

4.475

4.475

4.475

bovengrens ARG 125%

7.458

7.458

7.458

7.458

7.458

Benodigd weerstandvermogen

5.967

5.967

5.967

5.967

5.967

Mogelijke afdracht ARG

0

232

70

383

0

In de begroting werd een vrijval van de (verlies)voorziening voor de grondexploitaties verwacht van €  0,3 mln. In werkelijkheid is er in 2019 € 0,3 mln. aan de (verlies)voorziening toegevoegd voor de grondexploitatie Inverdan, waardoor deze nu op € 0,6 mln. (contante waarde) staat. Daarnaast is er € 0,4 mln. winst genomen naar leiding van de bijgestelde ramingen en gerealiseerde grondverkopen voor de grondexploitatie HoogTij. Vanuit de projecten met een exploitatieovereenkomst is er € 0,07 mln. bijgedragen aan de ARG, waardoor de ARG per ultimo 2019 op € 7,6 mln. staat. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar MPG 20.1.
De benodigde weerstandscapaciteit voor het dekken van alle risico’s uit ontwikkelactiviteiten is berekend op circa € 6,0 mln. Het beschikbare weerstandsvermogen tegenover de risico’s uit ontwikkelactiviteiten wordt gevormd door de Algemene Reserve Grondzaken (ARG). De ARG heeft een bufferfunctie tussen de financiële schommelingen die eigen zijn aan ruimtelijke ontwikkeling en de gemeentelijke exploitatie. Die bufferfunctie van de ARG brengt rust in de begroting. Dit omdat alleen tot aanvulling vanuit de algemene middelen naar de ARG wordt overgegaan als de ARG onder de benedengrens (75%) van het benodigde weerstandsvermogen zou uitkomen. En alleen als de bovengrens (125%) wordt overschreden, vindt afdracht aan de algemene middelen plaats.
Zoals de tabel laat zien, was de beginstand 2019 voor de omvang van de ARG € 7,5 miljoen. De bovenstaande tabel laat zien dat er voor de jaren 2020 t/m 2022 afdrachten uit de ARG staan gepland naar de AR. In de begroting is hier nog geen rekening mee gehouden. Bij de actualisatie van MPG 20.1 is er rekening gehouden met het gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad inzake de PAS, door de uitgaven en inkomsten één jaar door te schuiven. De financiële effecten hiervan kunnen nu nog worden opgevangen binnen de plannen, maar als het langer gaat duren zal dit zijn effect gaan krijgen. Vanuit het Rijk is er nu nog geen duidelijkheid gekomen hoe verder om te gaan met de PAS, daarnaast hebben we nog geen risico hiervoor opgenomen in de uitgebreidere risico inventarisatie van het MPG 20.1.

ga terug